Klacht indienen bij de belastingdienst kost geld!

doorAlexander

Klacht indienen bij de belastingdienst kost geld!

“Voor niets gaat de zon op”, en de belastingdienst wil het daar graag bij houden.

Toen ik eind 2017 een brief kreeg waarin stond dat ik 1908 euro moest betalen omdat ik in 2014 10.000 euro verdiende ben ik gaan reageren via Twitter. Eerst moest ik bellen voor een betalingsregeling. Toen moest ik een formulier invullen en uiteindelijk heb ik een deel van mijn Bitcoins verkocht om zo de “schuld” te kunnen betalen.

Natuurlijk wilde ik alsnog een klacht indienen en wil ik het geld eigenlijk gewoon terug hebben. Hoewel de overheid zegt dat een Burger Service Nummer (BSN) valt onder de categorie persoonsgegevens heb ik ook via Twitter aangegeven dat ik het daar niet mee eens ben. Een BSN (174588586 in mijn geval) staat ook in mijn BTW nummer (NL1745885856B02) en is dus totaal niet privé of anoniem.

Om die reden deel ik de klacht ook openbaar, zodat de overheid daar ook van kan leren. Het bezwaar wat ik begin 2017 indiende is overigens nog altijd niet in behandeling genomen of heb ik in ieder geval nog niets over gehoord.

Waarom kost het klagen dan geld?

Een klacht indienen moet schriftelijk, en waar een email of Tweet bij een normaal bedrijf prima is geldt dat bij de belastingdienst niet. Daar moet je een brief sturen. Niet alleen dat, de brief moet naar een postbus en kan dus alleen tegen het geldende PostNL tarief van inmiddels 83 cent voor een postzegel.

Een klacht via Twitter daarover gaf enkel als reactie:

Vanuit Alexander van Dijl International mag ik daarom nu de belastingdienst feliciteren met de eerste klacht die wij hier in behandeling nemen! Gelukkig bouw ik inmiddels een vermogen op dankzij Bitcoin, welke vanaf eind 2018 daadwerkelijk op mijn naam zal komen te staan.

En aangezien deze blog ook naar de belastingdienst gaat, ja, ik zal het netjes aangeven en ook netjes mijn belasting erover betalen.

Update 8 januari 2018: Ik heb inmiddels een email ontvangen van “Peter” van de Belastingdienst (team klachten). Hij geeft aan dat een klacht niet per email kan omdat het minder veilig zou zijn. Reactie kan wel per email omdat er geen persoonsgegevens instaan.

Over de auteur

Alexander administrator

Alexander is jouw budgettrainer. Beschikbaar voor alles wat gaat over geld en geldzaken. Heb jij schulden? Alexander helpt jou daar binnen 24 maanden uit. Geen schulden, maar ook geen spaargeld? Alexander zorgt dat jij met een budget gaat leven om zo slimmer met geld om te gaan.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct hulp? WhatsApp