Toen ik gisteravond om 18:00 naar Utrecht Centraal ging om een U-OV dagkaart te kopen bleek te balie gesloten te zijn. Toch lukte het mij wel om een digitaal nummertje te trekken. Bij gebrek aan medewerker en gebrek aan klantenservice kocht ik 2 “U-OV Retourreiskaart”en. Een kaart die mij recht zou geven op reizen met “alle” bussen en trams van U-OV binnen 2 aangrenzende zones.
Nu ik vanmorgen (maandag 5 februari 2018) heb gereisd met de kaart van Utrecht naar Nieuwegein (aangezien zones sinds de invoering van de OV-chipkaart niet meer bestaan ben ik maar uitgegaan van Gemeentes). Geen probleem om af te stempelen bij de buschauffeur, ook geen probleem om met de tram deze kant op te komen.
Ten eerste wist U-OV mij te vertellen dat ik een kaartje had van NS, niet van U-OV. Nu reis ik niet veel (meer) met het openbaar vervoer, maar weet ik het verschil tussen bus en trein nog wel.
Dat beide bedrijven klantonvriendelijk werken werd mij ook pijnlijk duidelijk. Met het kaartje van U-OV in de hand liep ik naar het loket aan de andere kant van Utrecht Centraal, waar de balie ook gesloten bleek. Een NS medewerker dirigeerde mij naar de automaat in de stationshal, waar ik de bewuste retourkaart kon kopen. Geen beperkingen, ook geen dagretour, aldus de automaat.
Nu wordt mij via Twitter verteld dat de kaart vandaag ineens niet geldig is en dat ik ook geen kaartje zou kunnen pakken.
Komende zondag ga ik weer naar het station, trek ik weer een nummertje, leg ik het vast op camera en laat ik ook zien dat een retourenkaart te koop is zonder (duidelijke) voorwaarden. Op het kaartje zelf staat ook niets over de beperkte geldigheid of aanvullende voorwaarden.
Enkel het Twitter account van U-OV wist mij te wijzen op deze voorwaarden waar ik mij vanzelfsprekend niet aan hoef te houden aangezien ik er niet op ben gewezen.
Over de auteur