UWV loket gemist: Voor wie WEL wil werken!

doorAlexander

UWV loket gemist: Voor wie WEL wil werken!

In de blog serie “Gemiste loketjes” vandaag over het UWV. Voor veel lezers van deze blog een bekend blok aan het been. Deze ingezonden brief komt van Suzanne. Iemand die best wel graag aan de slag wil, maar feitelijk door het systeem wordt tegengehouden.

Ik ben volledig afgekeurd met uitkering, maar in een goede flow vroeg ik me toch af wat ik moest doen als ik wilde solliciteren op een mooie, haalbare vacature die ik had gezien.

Online kreeg ik eerst informatie over een vacature zoeken in hun doelgroepen bestand en ik kon naar het inloopspreekuur van het Werkplein. Dus ik dacht een loket gevonden te hebben. Niet dus want die man wist niet waar hij het zoeken moest en zei letterlijk: ‘mevrouw, wij zijn voor de simpele WW-uitkeringen’ maar toch is hij gaan rondvragen en ik moest maar een beoordeling van arbeidsvermogen aanvragen. Kijk ik thuis naar die bewuste pagina, is het alleen voor mensen die nog geen uitkering hebben. Dus weer aan het digitale loket gestaan krijg ik alleen informatie onder welke omstandigheden ik ondersteuning kan krijgen (wat ik niet vroeg) of dat ik een wijziging in gezondheid moest invullen om weer her-beoordeeld te worden met arbeidsvermogen. Al was er niet overduidelijk iets wat echt veranderd was daarin. Uit frustratie maar het betaalde nummer gebeld. Heel veel van bovenstaande blablabla en ergens tussendoor de melding: ‘je kan gewoon solliciteren en als je word aangenomen binnen 2 weken een wijziging doorgeven dan is er niets aan de hand’

Dit heeft me 2,5 week gekost en zou met een passend loket in maximaal 15 minuten geregeld kunnen zijn. In feite in 5 minuten al. Verhaal aanhoren, mevrouw u kunt gewoon solliciteren als u maar een wijziging invult binnen 2 weken als u word aangenomen en klaar.

(Sollicitatie is trouwens niets geworden, behalve een bevestiging dat het naar het hoofdkantoor was gestuurd heb ik niets meer gehoord. Ook niet na navraag van mijn kant of ik was afgewezen na het opnieuw plaatsen van de vacature)

Hoe zou UWV dit beter kunnen doen?

UWV

FirmBee / Pixabay

Het begint bij het betaalde nummer. Iemand die al heeft moeten inleveren en dus gedwongen “klant” is geworden bij UWV zou daar niet nog extra voor moeten betalen. Zoals Suzanne ook al schrijft, de digitale loketten (veelal FAQ pagina’s) zorgen voor verwarring en onduidelijkheid.

Suzanne is nu op zoek naar werk als medewerker in een plus size kledingwinkel of als plus size model. Haar droom is de overheid of instantie te adviseren met psychische problemen. Kan jij haar deze kans bieden? Stuur een email naar [email protected] en ik breng jou met Suzanne in contact.

Meer contactmogelijkheden vind je hier.

Over de auteur

Alexander administrator

Alexander is jouw budgettrainer. Beschikbaar voor alles wat gaat over geld en geldzaken. Heb jij schulden? Alexander helpt jou daar binnen 24 maanden uit. Geen schulden, maar ook geen spaargeld? Alexander zorgt dat jij met een budget gaat leven om zo slimmer met geld om te gaan.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct hulp? WhatsApp