4 type mensen die bij een incassobureau terecht komen.

doorAlexander

4 type mensen die bij een incassobureau terecht komen.

De incassobranche in Nederland is kapot. De standaardaanpak van 40 euro incassokosten (bij een kleine vordering) om vervolgens brieven te schrijven en een automatisch traject te doorlopen. Het kan niet meer en het moet anders.

In deze blog schrijf ik over de 4 type klanten die een incassobureau heeft en hoe ik deze ga aanpakken met het nieuwe incassobureau die ik in 2018 zal gaan oprichten. Het No-Cure No-Pay principe gaat bij ons een totaal andere wending krijgen. Bij mij gaat niemand verplicht betalen. Mijn doel, iedereen blij te maken. Zowel opdrachtgever als debiteur. Hoe gaan wij leven? Daarover vertel ik later meer. Eerst de verschillende klanttypes.

Liever direct in contact komen om te praten over jouw incassozaken? Klik op de onderstaande knop.

Een klant die WIL betalen en KAN betalen

Dit type klant komt maar wat vaak voor. Een klant die KAN en WIL betalen is eigenlijk de ideale klant voor het huidige incassobureau, omdat deze klant een rekening ook direct zal overmaken.

Helaas wordt de klant niet blij van een incasso-opdracht en al helemaal niet van de extra kosten die in rekening worden gebracht. Dat gaan wij dus anders doen. Wij zullen de klant in de gelegenheid stellen om te betalen zonder extra kosten. Daarnaast zullen wij met deze klant in gesprek gaan om te kijken hoe wij ervoor kunnen zorgen dat rekeningen in de toekomst wel op tijd worden betaalt.

Wil betalen en kan niet betalen

Deze klant vraagt een totaal andere aanpak. Omdat deze klant WIL betalen maar niet KAN betalen gaat 40 euro extra kosten helemaal niets toevoegen. Die brengen wij daarom ook hier NIET in rekening.

In plaats daarvan gaan wij deze klant helpen om geld te vinden. Dat kan gaan door bijvoorbeeld spullen te verkopen, salarisverhoging te krijgen of door iets te doen wat geld oplevert.

In mijn persoonlijke situatie ga ik regelmatig langs bij televisieprogramma’s, waar ik 20 tot 120 euro verdien om daar aanwezig te zijn. Daarnaast werk ik ook af-en-toe als mystery shopper om zo service te verbeteren. Ook daarmee verdien ik gemiddeld zo’n 20 tot 50 euro per shop.

Wil niet betalen en kan niet betalen

Bij mensen die niet willen betalen veranderd de aanpak compleet. Daar moet een reden voor zijn, die reden gaan wij achterhalen.

Had een klant een contract willen opzeggen, maar is deze dit vergeten? Dan kan je als bedrijf de klant alsnog in de gelegenheid stellen om het contract (met terugwerkende kracht) op te zeggen. Wel zo klantvriendelijk.

Is de service niet geleverd zoals de klant had verwacht? Wellicht is het dan ook een goed idee om de factuur kwijt te schelden. Hoe dan ook, het is iets waar het bedrijf ook naar moet kijken.

Wat betreft niet KUNNEN betalen, daarmee kunnen wij natuurlijk ook weer helpen. Zo kunnen wij er in ieder geval voor zorgen dat mensen wat creatiever naar geld gaan kijken om zo een betere toekomst te hebben.

Wil niet betalen en kan wel betalen

De laatste klant is het leukst om voor te werken. Dit vraagt namelijk een totaal andere aanpak. Iemand die wel kan betalen maar het niet wil. Heeft dat met de service van het bedrijf te maken? Voldoet het product of de dienst niet aan de verwachtingen? Of is dit iemand die misbruikt maakt van het systeem?

Hoe dan ook, het is een reden om in gesprek te gaan. Wij zien incasso niet als het binnenhalen van geld, maar het leren kennen van jouw klant! Vanzelfsprekend hoef jij ons nooit te betalen tenzij wij iets nuttigs voor jou doen.

Over de auteur

Alexander administrator

Alexander is jouw budgettrainer. Beschikbaar voor alles wat gaat over geld en geldzaken. Heb jij schulden? Alexander helpt jou daar binnen 24 maanden uit. Geen schulden, maar ook geen spaargeld? Alexander zorgt dat jij met een budget gaat leven om zo slimmer met geld om te gaan.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.