NS waarschuwing: Trein reizen kost geld!

doorAlexander

NS waarschuwing: Trein reizen kost geld!

Wie reist met de trein moet daarvoor betalen. De poortjes op grote stations maken dat pijnlijk duidelijk. Helaas maakt de grootste vervoerder van Nederland, de “Nederlandse Spoorwegen” (verder NS) daar behoorlijk misbruik van.

In deze blog leg ik uit hoe de NS een klantonvriendelijke aanpak prefereren boven een nette, vriendelijke aanpak.

Nederlandse Spoorwegen NSDe aanpak geeft NS de mogelijkheid om meer abonnementen te verkopen en om minder afhankelijk te zijn van het boetebeleid wat het bedrijf nu hanteert. Vandaag dreigde een medewerker van NS met een boete van 50 (!) euro omdat ik op het traject Utrecht Centraal naar Rijswijk het laatste stukje (vanaf Den Haag Centraal) met korting reisde zonder abonnement.

Ik ken ook het vervolgtraject in samenwerking met Syncasso, waardoor de boete verder verhoogd kan worden met nog eens 40 euro. Deze blog gaat verder over de mogelijkheid om een klantvriendelijke aanpak te hanteren. Daarmee dit soort blogs te voorkomen en beter met de reiziger om te gaan.

OV-chipkaart is het probleem, hierbij de oplossing

NS zelf is nouw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de OV-chipkaart. Ondanks dat continu wordt doorverwezen naar OV-chipkaart blijft NS de vervoerder die problemen kan oplossen.

Ik zat vandaag fout. Ik had dat laatste stuk niet met korting mogen reizen, waarvoor mijn excuses. Het ging om een ritje van 2,30, wat na de korting 1,40 had gekost. Een verschil van 90 cent. NS had dat met een factor 50 (ruim) willen verhogen en mij een boete geven van 50 euro en een nieuw kaartje willen verkopen. Totaal 52,30 omdat ik 90 cent te weinig zou hebben betaald. Overigens zou het nog minder zijn geweest, omdat ik natuurlijk ook het overstaptarief niet zou hoeven te betalen.

Waarom kiest NS deze aanpak?

NS doet er alles aan om “zwart”rijden te voorkomen. Hiervoor zet het bedrijf onder andere poortjes in en hanteert het bedrijf enorme boetes voor iemand die geen vervoerbewijs heeft. Bijzonder is wel dat iemand die een vervoerbewijs heeft welke om administratieve redenen niet als geldig kan worden gezien exact hetzelfde bedrag moet betalen, bovenop de hoge kosten van het treinkaartje.

Vriendelijker zou zijn om het verschil direct in de trein te verrekenen, of wanneer dat niet mogelijk is het product direct van de OV-chipkaart te verwijderen. Nu heb ik naar een kaartenautomaat moeten lopen, uit moeten checken en het abonnement moeten verwijderen.

Uiteindelijk heb ik met een andere OV-chipkaart ingecheckt, in een televisie uitzending in september onthul ik hoe er nog altijd gratis kan worden gereisd met de Nederlandse Spoorwegen en andere OV-bedrijven. Daarover later meer.

Heb jij vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met mij op.

Over de auteur

Alexander administrator

Alexander is jouw budgettrainer. Beschikbaar voor alles wat gaat over geld en geldzaken. Heb jij schulden? Alexander helpt jou daar binnen 24 maanden uit. Geen schulden, maar ook geen spaargeld? Alexander zorgt dat jij met een budget gaat leven om zo slimmer met geld om te gaan.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct hulp? WhatsApp