Winstgevend openbaar vervoer komt steeds dichterbij! Het wordt zelfs goedkoper!

doorAlexander

Winstgevend openbaar vervoer komt steeds dichterbij! Het wordt zelfs goedkoper!

winstgevend openbaar vervoerToen ik gisterochtend in de bus stapte en zag hoeveel mensen er incheckte maakte ik snel een berekening. Er stapte zo’n 50 mensen in de bus. Iedereen betaalt een startarief van 90 cent en een klein bedrag per kilometer. De eerste 45 euro is dus alvast verdient op deze rit. Het wisselgeld komt uit de het kilometertarief. In deze blog schrijf ik over hoe de zelfrijdende auto omgezet kan worden in winstgevend openbaar vervoer.

Afgerond kost een taxi 3 euro starttarief en 2,10 per kilometer. Taxibedrijven maken winst met deze tarieven.

In 2019 komen 6-persoon zelf-rijdende auto’s op de weg. Laten we ervan uitgaan dat deze taxi’s niet altijd vol zijn, maar dat het gemiddeld 50% gevuld is. Een rit kost daarbij per persoon 1 euro opstarttarief en 70 cent per kilometer. Als we uitgaan van de gemiddelde prijs per kilometer kan dat echter flink omlaag. De chauffeur is immers niet nodig. Volgens de website “Watkosteenauto.nl” kost een gemiddelde middenklas auto 49 cent per kilometer.

Hoe zit ik deze informatie om naar winstgevend openbaar vervoer?

Met deze tarieven op basis van 50% bezetting van de zelfrijdende, 6-persoons auto kom ik uit op de volgende tarieven:

  • Opstarttarief (delen): 1 euro.
  • Kilometertarief (delen) 16,5.

Voor mensen die privacy op prijs stellen ken deze manier van openbaar vervoer ook gebruikt worden als een alternatief voor de taxi. De prijs komt dan op:

  • Opstaptarief: 2,50 euro (goedkoper dan een taxi)
  • Kilometertarief: 75 cent per kilometer (flink goedkoper dan een taxi)

Op basis van beide tarieven is deze “taxi” service flink goedkoper.

Een rit van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal kost met deze service 7,59. Iets goedkoper dan een vol tarief kaartje bij de NS. Wel met een gegarandeerde zitplaats. Naarmate de gebruikskosten voor deze auto’s omlaag gaan zullen de prijzen natuurlijk ook dalen. Auto’s zullen ook groter worden, waardoor de kosten met meer mensen gedeeld kunnen worden.

Ik ben op zoek naar partners die mee willen werken aan dit winstgevend openbaar vervoer project. Is dat iets wat bij jou past? Neem dan even contact met mij op.

Over de auteur

Alexander administrator

Alexander is jouw budgettrainer. Beschikbaar voor alles wat gaat over geld en geldzaken. Heb jij schulden? Alexander helpt jou daar binnen 24 maanden uit. Geen schulden, maar ook geen spaargeld? Alexander zorgt dat jij met een budget gaat leven om zo slimmer met geld om te gaan.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct hulp? WhatsApp