Toen ik 2 SMS berichten ontving van incassofirma Syncasso belde ik natuurlijk direct.
Sinds 2017 geheel schuldenvrij, dus een incasso SMS kwam bij mij vreemd over. Ik startte direct een chat met Syncasso, waarbij ik opende met “Dit is het dossiernummer, ik wens verder geen gegevens te verstrekken”.
Natuurlijk wilde Syncasso niets doen zonder gegevens, dus ik heb vermeld dat ik bereid ben om de gegevens te geven, maar dat deze onder geen beding opgeslagen mochten worden. Daarmee ging Syncasso gelukkig wel akkoord.
Na het verstrekken van mijn gegevens bleek het dossier op een totaal andere naam te staan met een andere geboortedatum, zelfs een ander adres.
De regels voor een incassobureau zitten heel vreemd in elkaar. Een bedrijf (in dit geval de Nederlandse Spoorwegen) mag zonder enige controle gegevens doorsturen. Het incassobureau mag vervolgens pas daadwerkelijk gegevens gaan controleren na de nodige aanmaningen en herinneringen.
De fout hier ligt bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit bedrijf is een overeenkomst aangegaan zonder gegevens te controleren. Op de website van het bedrijf kan iedereen met willekeurige gegevens een abonnement aanvragen. Op geen enkel punt worden deze gegevens gecontroleerd. Zelfs bij de verificatie met een iDeal transactie kan werkelijk alles worden ingevuld.
Waar de fout hier precies ligt is moeilijk om te zeggen. Mijn verwachting is dat de fout ligt bij de opdrachtgever, niet bij Syncasso. Een dossier wat naar een incassobureau gaat moet compleet zijn, zo niet, dan kan er feitelijk ook niet zo veel mee worden gedaan.
In het geval van het genoemde dossier loopt Nederlandse Spoorwegen helaas geld mis, en hoewel de oplossing eenvoudig is laat het bedrijf het hierbij zitten. Dit bedrijf, zoals ook zoveel andere bedrijven, kiest liever voor de eigen portemonnee dan een uitstekende dienstverlening.
Heb jij reacties of opmerkingen? Voel je vrij om een reactie achter te laten onder dit artikel of neem contact met mij op.
Over de auteur