7 fouten die een bedrijf maakt bij het kiezen van een incassobureau!

doorAlexander

7 fouten die een bedrijf maakt bij het kiezen van een incassobureau!

Een paar jaar geleden verhuurde ik mijn huis en trok ik door het land. Mijn analoge post kreeg ik zelden onder ogen omdat ik simpelweg andere prioriteiten had. Helaas wisten de incassobureau’s en deurwaarders mij wel te vinden via de post. De telefoon kennen die bedrijven niet als servicekanaal.

Werd ik blij van Anderzorg? Het bedrijf wat mij voor ruim 300 euro aan extra kosten in rekening bracht via de deurwaarder? Ben ik nu vrienden met de Nederlandse Spoorwegen die 40 euro heel normaal vind als extra kosten op een vordering van 29 euro? Heb ik een goed woord over voor de incassotrajecten die deze bedrijven kiezen? Nee!

Incasso moet anders, en daarom omschrijf ik in deze blog de 7 fouten die bedrijven maken bij het kiezen van een incassobureau.

Fout 1: No-cure-no-pay!

Een no-cure-no-pay incassobureau is er een waarbij het bedrijf direct kosten in rekening zal brengen bij de debiteur. Het bedrijf is gericht op geld, niet op het behartigen van de belangen van de klant.

Dit betekend dat het bureau feitelijk al tevreden is bij het binnenhalen van de 40 euro incassokosten en jouw vordering als minder belangrijk zal ervaren.

Ik werk anders! Ik werk gratis en leg mijn verdienmodel graag aan je uit. Klik op de onderstaande knop om een afspraak met mij in te plannen.

Fout 2: Al het contact via het incassobureau laten verlopen.

Zodra een vordering is doorgegeven aan het incassobureau verwijst een klantenservice veelal door naar dat bedrijf. De klant moet ineens alle vragen en regelingen bespreken met een bedrijf waar deze nooit om heeft gevraagd.

Natuurlijk wil jij als bedrijf betaalt krijgen, maar uiteindelijk is een goede band met jouw klant ook van essentieel belang.

Ik werk anders. Ik zal jouw klant zeker te woord staan en ook zeker verder willen helpen. Het gaat mij erom dat de onderliggende oorzaak wordt opgelost. Waarom is er niet betaalt? Heeft het te maken met een service-probleem? Geldgebrek? Of voldoet het product of de gekochte dienst niet aan de verwachtingen?

Wil jij weten hoe jij GRATIS gebruik kunt maken van mijn incasso dienst? Klik op de onderstaande knop en maak een afspraak.

Fout 3: Alle klanten hetzelfde behandelen.

Iedereen is anders. Om iedereen dan toch enigszins hetzelfde te houden zijn er nog altijd 4 type klant die bij een incassobureau terecht komen.

Mensen die willen betalen en mensen die NIET willen betalen. Ook mensen die kunnen betalen en niet kunnen betalen. Ieder type klant vraagt om een andere benadering. Soms ligt het probleem echt bij jouw bedrijf. Dat kan confronterend zijn en kan vaak veel meer problemen oplossen.

Weten hoe jij gebruik kunt maken van deze dienst? Klik op de onderstaande knop en plan een afspraak in.

Fout 4: Verwachten dat incasso het probleem oplost.

Ondanks dat incasso enkel om geld draait denken veel bedrijven nog altijd dat een incassobedrijf problemen oplost. Uiteindelijk maakt het de problemen echter alleen maar erger.

Incasso lost een cashflow probleem op voor de korte termijn, wie echter een bedrijf wilt laten groeien zoekt naar de onderliggende oorzaak. Waarom wil jouw klant niet betalen?

Wil jij dat wij namens jou met jouw klant in gesprek gaan? Klik op de onderstaande knop en plan een afspraak.

Fout 5: Denken dat jouw klant positief zal blijven.

Een brief van een incassobedrijf maakt niemand blij. Extra kosten omdat een klant niet heeft betaalt. Alleen het incassobureau profiteert daar uiteindelijk van. De kans dat jij jouw klant kwijtraakt is erg groot.

Ik werk anders. Voor mij is het veel belangrijker om te kijken naar de oorzaak van een probleem. Waarom betaalt een klant niet? Heeft de klant geldproblemen? Dan moeten die worden opgelost, niet worden versterkt met extra kosten!

Weten hoe mijn incassodienst voor jouw bedrijf kan werken? Klik op de onderstaande knop en plan een afspraak. De technieken die ik gebruik mogen gewoon worden gekopieerd en worden hergebruikt binnen jouw organisatie.

Fout 6: 40 euro kosten acceptabel vinden voor een kleine vordering.

Ooit ben ik klant geweest bij een klein telecombedrijf. Daar kreeg ik op een gegeven moment een rekening van 47,50 omdat ik te laat was om een rekening van 7,50 te betalen. Deze extra kosten hebben mij doen overstappen naar een ander bedrijf.

Precies hetzelfde kan met jouw klant gebeuren wanneer jij een vordering met ruim 100% verhoogt door incassokosten.

Ik zal nooit zonder reden deze kosten in rekening brengen. Voordat er enige kosten in rekening wordt gebracht (naar opdrachtgever of debiteur) wil ik eerst de oorzaak weten. Is het probleem op te lossen, dan lossen wij betaalproblemen mogelijk op voor meerdere klanten in 1 keer.

Fout 7: Het probleem bij de klant neerleggen.

Als een klant ontevreden is en daardoor niet betaalt, moet dat een probleem zijn van de klant? Ik denk het niet. Daarom zal ik een probleem ook altijd in het midden laten totdat de laatste details boven water zijn.

Wil jij weten hoe ik communiceer met jouw klant? Plan een afspraak in!

De oplossing!

Incasso kan altijd beter! Uiteindelijk moeten we meer mens-gericht worden en minder geld-gedreven. Klik op de onderstaande knop om direct een afspraak met mij in te plannen.

Over de auteur

Alexander administrator

Alexander is jouw budgettrainer. Beschikbaar voor alles wat gaat over geld en geldzaken. Heb jij schulden? Alexander helpt jou daar binnen 24 maanden uit. Geen schulden, maar ook geen spaargeld? Alexander zorgt dat jij met een budget gaat leven om zo slimmer met geld om te gaan.

1 reactie tot nu toe

Lauren de BruijnGeplaatst op1:04 pm - nov 30, 2017

Erg goed dat je erop wees dat iedereen anders is en er klanten zijn die willen betalen, maar niet kunnen betalen. Ik ben op zoek naar een incassobureau, en ik wil een service vinden die elke klant individueel behandelt. Mijn klant wil niet betalen, en ik denk dat als ik een professionele hulp inschakelt, lost deze situatie wat sneller op.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct hulp? WhatsApp